یکی از رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع در جهان داکت اسپیلت یا پارتیشن کانال است که شبیه به شکاف های دیواری متشکل از یک واحد داخلی (در اینجا تهویه هوا) و یک واحد فضای باز به نام کندانسور است که از لوله های مسی ساخته شده است.
 
آنها به یکدیگر مرتبط هستند. اما مانند هر سیستم خنک کننده دیگر ، این دستگاه دارای مزایا و معایبی نیز هست در این مقاله به بررسی مزایا و معایب داکت اسپیلت می پردازیم.
 
مزایا و معایب تقسیم بندی کانال
 
معمولاً در تقسیمات هوایی از هوای برگشتی داخل هر واحد برای افزایش راندمان کار دستگاه استفاده می شود و در نتیجه مصرف سوخت کمتری دارد. خوب است بدانید که سرمایش و گرمایش در این دستگاه با جابجایی هوا در واحد داخلی (تهویه هوا) با جذب هوای داخلی انجام می شود. عملکرد خنک کننده این سیستم کاملاً شبیه کولرهای گازی و زیربخشهای آن است و از کویلهای آب گرم برای گرمایش در این سیستم استفاده می شود.
در این دستگاه ، یکی (تهویه هوا در بالای سقف تقلبی قرار داده شده است) و هوا را بطور مستقیم یا از طریق کانال ها در کلیه اتاق ها و فضاها توزیع می کند. انشعابات راه هوایی در دو نوع معمولی و بازتابی تولید می شود ، اسپلیت بازتابنده مسیر هوایی به یک سنسور دمای داخلی مجهز است و می تواند با تغییر فرکانس توان ورودی ، تعداد چرخش ها و مقاومت کمپرسور را مطابق با دمای محیط تغییر دهد.
مزایای استفاده از Duct Split در مقایسه با سایر سیستمهای خنک کننده چیست؟
 
این سیستم کاملاً مستقل از سیستمهای متمرکز است و همچنین نسبت به رادیاتورها از راندمان گرمایشی بالاتری برخوردار است. علاوه بر این ، لوله های گرمایش داکت اسپلیت از سقف بوده و اندازه لوله های آب گرم با این دستگاه کاهش می یابد. علاوه بر این ، هزینه نهایی ایجاد اسپلیت مجرای با سیم پیچ تقریبا نیمی از هزینه سیستمهای برودتی و مینی رادیاتور است که یکی از مهمترین مزایای انشعاب مجرای است.
 
از آنجا که از تقسیم کننده روغن برای داکت اسپیلت استفاده می شود ، به لوله ها بین واحدهای داخلی و خارجی با اختلاف ارتفاع 15 متر اجازه می دهد ، که باعث می شود راندمان دستگاه در طولانی مدت به خوبی حفظ شود.
 
این دستگاه علاوه بر تأمین خنک کننده کافی ، دارای گرمایشی بسیار قوی است و می تواند 20 تا 30 درصد از مصرف برق را در زمستان صرفه جویی کند. برای تصفیه هوا با کمک فیلترهای قابل شستشو می توان مجاری هوا را تقسیم کرد و جو بدون آلودگی ایجاد کرد. این وسیله را می توان به راحتی در هر مکانی قرار داد و برای سردترین و گرمترین مناطق طراحی شده است.
 
مضرات استفاده از برش کانال چیست؟
 
بهتر است بدانید که در این دستگاه زوم قابل کنترل نیست ، به این معنی که با کار با این دستگاه تمام فضاها از جمله تمام اتاق ها ، سالن ها ، راهروها و غیره با یکدیگر برابر می شوند. از آنجایی که دمای هوا توسط ترموستات واقع در قسمت بزرگ خانه اندازه گیری می شود ، این مسئله بزرگترین مشکل را در داکت اسپیلت ایجاد می کند ، که گرم کردن تمام قسمت های واحد ساختمان است. .
 
همچنین لازم به ذکر است که این دستگاه نسبت به یخچال و کولرهای کوچک انرژی بیشتری مصرف می کند ، اما میزان مصرف برق داکت اسپیلت در مقایسه با ترک های دیواری کمتر است. نقطه ضعف دیگر کانال اسپلیت صدای آن است که برای سالن های کوچک و مکان هایی که نیاز به سکوت دارند کاملاً توصیه نمی شود. درست است که انشعابات کانال یکی از رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع است ، اما سر و صدای موتور الکتریکی مجرای فن به دلیل قرار گرفتن در سقف کاذب می تواند باعث ناراحتی افراد شود.
 
آنچه در بالا نشان داده شد مهمترین مزایا و مضرات انشعاب کانال است که ایده خوبی است در هنگام انتخاب سیستم خنک کننده و گرمایش با دقت بیشتری به آن فکر کنید. در ایران به دلایلی از جمله کمبود فضای ، طعم متفاوت و عدم آشنایی با جزئیات فنی ، بسیاری از افراد در انتخاب سیستم های تهویه مطبوع دچار مشکل می شوند.