براساس IDC ، بازار گوشی های هوشمند در چین طی سه ماهه سوم سال 2020 14.3 درصد کاهش یافته است. در سه ماهه سوم ، 84.8 میلیون تلفن هوشمند در چین فروخته شده است.
 
دلیل کاهش عرضه به دلیل کاهش نسبی تقاضای مصرف کنندگان پس از تأخیر در عرضه پرچمداران اپل و هواوی است.
 
با این وجود هوآوی همچنان پرفروش ترین مارک موبایل در بازار چین است. با 41.4 درصد از China Mobile ، بار دیگر موقعیت خود را در بازار تثبیت کرد. هوآوی موفقیت خود را مدیون افزایش چشمگیر فروش گوشی های معروف مانند سری Mate 30 است.
 
در سه ماهه سوم ، هواوی با محدودیت های عرضه در بازار روبرو شد و همین امر باعث شد تا تولید کننده اصلی چینی برخی محصولات خود را به تأخیر بیندازد. از طرف دیگر طرفداران وفادار این برند از خرید گوشی از تولیدکنندگان دیگر خودداری کردند و همه این عوامل باعث کاهش عرضه گوشی های هوشمند در بازار چین شد.
 
تحریم های سنگین آمریکا علیه هواوی در ماه آگوست موانع زیادی برای این شرکت ایجاد کرد ، اما حمایت چین از این شرکت سهم هواوی را در بازار موبایل بیش از 40 درصد نگه داشت. بعد از هواوی ، ویوو با اختلاف زیاد 17.8٪ در رتبه دوم بازار موبایل چین قرار دارد.
 
ویوو تمرکز خود را بر ارائه محصولاتی با قیمت های بسیار متنوع گذاشته است. این شرکت با تلفن های سری Y خود که از 5G پشتیبانی می کنند با کمتر از 300 دلار به بازار موبایل نفوذ کرد و با سری میان رده جدید S7 و iQOO5 و همچنین پرچمدار سری X موفق به کسب موفقیت شد.
 
سومین مارک پرفروش در بازار تلفن چین در سه ماهه سوم سال Oppo با سهم 16.6٪ بود که بیشترین تمرکز خود را روی تلفن های 5G از 200 دلار تا 400 دلار در سال گذشته داشت. شیائومی ، دیگر تولید کننده محبوب چینی ، با 13٪ از بازار در رتبه سوم قرار دارد و پس از آن اپل با 8.3٪ در رده سوم قرار دارد.
 
اپل با راه اندازی تعداد کمتری تلفن در چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، عرضه آیفون 12 را به تعویق انداخت. با این حال ، فروش سری آیفون 11 در کانال های آنلاین و آفلاین اپل بازار چین را حفظ کرده است.
 
از سال 2019 ، در مجموع 117 میلیون تلفن هوشمند 5G وارد بازار چین شده اند ، در حالی که فقط در سه ماهه سوم سال 2020 حدود 49.7 میلیون دستگاه در این کشور فروخته شده است.