محققان دریافتند مصرف زیاد مواد خوراکی فرآوری شده با ریسک بیشتر ابتلا به دیابت مرتبط است.

محققان دریافتند مصرف زیاد مواد خوراکی فرآوری شده با ریسک بیشتر ابتلا به دیابت مرتبط است.

مطالعه محققان فرانسوی نشان می دهد به ازای افزایش هر ۱۰ درصد مصرف مواد خوراکی فوق فرآوری شده، ریسک ابتلا به دیابت ۱۵ درصد افزایش می یابد.

«برنارد اسرور»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پاریس، در این باره می گوید: «من و تیم تحقیقاتی ام قبلاً به رابطه بین مصرف زیاد غذاهای فوق فرآوری شده و ریسک بالاتر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، افسردگی و مرگ زودهنگام پی برده بودیم.»

به گفته اسرور، «غذاهای فوق فرآوری شده، محصولات از قبل بسته بندی شده ای هستند که در معرض طیف وسیعی از دستکاری های صنعتی قرار گرفته اند.»

این مواد فوق فراوری شده اغلب حاوی مواد نگهدارنده، طعم دهنده های مصنوعی، مواد افزودنی غذایی، قندها، شیرین کننده های غیرقندی و رنگ ها هستند.

به گفته محققان، برخی از مواد خوراکی فوق فراوری شده شامل انواع نودل ها، ناگت مرغ، نوشابه های گازدار، آب نبات، مارگارین، شیرینی جات، غلات صبحانه، شیر طعم دار، سبزیجات بسته بندی شده، سس ها، پیتزاهای آماده برای گرم شدن، و وعده های غذایی پودری یا غنی شده هستند.

این مواد خوراکی در جوامع غربی رایج بوده و ۲۵ تا ۶۰ درصد رژیم غذایی مدرن را تشکیل می دهند.

از سوی دیگر، بیماری دیابت یک مشکل بسیار نگران کننده است و طبق آمار، در سال ۲۰۱۷، حدود ۴۲۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت بوده اند. پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۴۵، به ۶۲۹ میلیون نفر برسد.

محققان در توضیح وجود این رابطه عنوان می کنند تنها ارزش غذایی پایین این مواد خوراکی به دلیل وجود میزان بالا چربی، نمک و قند علت وجود این رابطه نیست. بلکه ترکیبات شیمیایی مشکل ساز که موجب اختلال در فرایند هضم می شوند در این زمینه نقش دارند. از سوی دیگر مواد بسته بندی هم مشکل ساز هستند.

محققان تاکید می کنند مصرف مواد خوراکی فوق فراوری شده معمولا در بین افراد سیگاری، چاق، کم تحرک تر، و افرادی که گوشت قرمز بیشتر مصرف کرده و مصرف غلات کامل، میوه و سبزیجات شان کمتر است به مراتب بیشتر است.

منبع: خبرگزاری انتخاب