در حالی که به پایان دهه ۲۰۱۰ میلادی نزدیک می‌شویم، زمان آن رسیده که به تکنولوژی‌ها و گجت‌هایی که دوران نه‌چندان دور عاشقشان بودیم و حالا دیگر در میان‌مان نیستند ادای احترام کنیم.
 
برخی از تکنولوژی‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده مرگی سریع را تجربه کردند، اما بسیاری دیگر عمری شکوهمندانه داشتند و بعد از پشت سر گذاشتن عمری با عزت به تاریخ پیوستند.

بیایید بدون اتلاف وقت به سراغ این تکنولوژی‌ها برویم و امیدوار به آینده‌ای بهتر با تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر باشیم.

اینترنت اکسپلورر



برای تقریبا نزدیک به دو دهه، اینترنت اکسپلورر محبوب‌ترین مرورگر جهان بود. این مرورگر پادشاه مرورگرها به حساب می‌آمد چون به صورت پیش‌فرض روی تمام دیوایس‌های مبتنی بر ویندوز نصب بود و با گستره عظیمی از وب‌سایت‌ها سازگاری داشت.

بعد از اینکه کار به جایی رسید که برای بارگذاری هر صفحه باید مدت‌هایی طولانی منتظر باقی می‌ماندیم، مایکروسافت بالاخره اواخر سال ۲۰۱۶ تصمیم به توقف پشتیبانی از این مرورگر گرفت و در عوض مرورگر Microsoft Edge را به جهان معرفی کرد.

آیپاد شافل اپل

iPod

بعد از اینکه اپل برای سالیانی طولانی به تولید و فروش آیپاد شافل ادامه داد، طی دهه‌ای که گذشت به شکلی بی سر و صدا تصمیم به خداحافظی با این محصول محبوب گرفت.

نخستین آیپاد شافل در ماه اکتبر سال ۲۰۰۵ میلادی عرضه شد و در نهایتش جایش را به محصولی دیگر داد که چیزی نبود جز موبایل‌های آیفون. البته این اتفاق به معنای توقف کامل کار آیپاد شافل نبود و برای مدت‌ها، آیفون و آیپد و آیپاد به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادامه دادند. اما امروز دیگر آیپاد هیچ سهمی از درآمد سالانه اپل ندارد.

گوگل پلاس



با امید به تصاحب بازار شبکه‌های اجتماعی، کمپانی گوگل در سال ۲۰۱۱ میلادی سرویس مخصوص به خودش را راه‌اندازی کرد. با این همه به خاطر ناکامی در جلب توجه مخاطبان، گوگل پس از گذشت چندین سال تصمیم گرفت گوگل پلاس که قرار بود رقیبی جدی برای فیسبوک باشد را بدرود بگوید.

یوتوب مسجز

YouTube Messages

سرویس دیگری که در دهه اخیر به دست گوگل کشته شد، سرویس YouTube Messages بود. همان‌طور که از نامش پیداست، یوتوب مسجز سرویسی برای پیام‌رسانی مستقیم در بطن یوتوب به حساب می‌آمد و قرار بود این سرویس را به نوعی شبکه اجتماعی ویدیویی با قابلیت‌های پیام‌رسانی آسان‌تر تبدیل کند؛ که به وقوع نپیوست.